مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی در دانشگاه شاهد برگزار شد

به گزارش «روابط عمومی» دانشگاه، مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی عصر چهارشنبه ۹ اسفند ماه با حضور محققین، دانشجویان مراکز علمی و پژوهشی کشور و همچنین مدیران دانشگاه شاهد، در مرکز همایش های امام خمینی (ره) دانشگاه شاهد برگزار شد.

 

در این مراسم به ترتیب دکتر ثقفی رئیس دانشگاه شاهد، دکتر جهان بین رییس دبیرخانه دائمی و دبیر علمی همایش ملی تمدن نوین اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر سقای بی ریا، رییس شورای علمی هفته علمی تمدن نوین اسلامی به ایراد سخن پرداختند و در ادامه آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی امیدی دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، دکتر محمد رحیم عیوضی استاد دانشگاه شاهد و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید بهشتی استاد دانشگاه علامه طباطبایی مقالات خود را ارائه نمودند.

دکترکامیار ثقفی، رئیس دانشگاه شاهد در افتتاحیه سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی که در دانشگاه شاهد برگزار شد در ابتدای سخنرانی به صورت اجمالی به ارائه برنامه‌های آتی دانشگاه شاهد جهت گسترش زیرساختهای پژوهش در موضوع تمدن نوین اسلامی پرداخت و گفت: همینجا اعلام می کنم برای ارتقای مشارکت گسترده تر دانشگاهها در این موضوع بسیار مهم، انشاالله در سال آینده شاهد برپایی همایش دانشجویی تمدن نوین اسلامی هم خواهیم بود و همچنین دانشگاه موفق به اخذ مجوز برای دو فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی شده است. علاوه بر این بنا داریم با برگزاری پیوسته کرسی‌های ترویجی و نقد و مناظره نهایتا شاهد برگزاری کرسی­های نظریه‌پردازی در این حوزه باشیم. همین‌طور حمایت از طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های مرتبط با این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

ایشان در ادامه به تبیین عنوان همایش پرداخت و تصریح کرد: ضرورت پرداختن به تمدن اسلامی از اینجهت است که اسلام هدف غایی زندگی‌ بشر را حیات طیبه قرار داده است. وی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در اینخصوص اشاره کرد و حیات طیبه را داشتن دنیا و آخرت را با هم معنا نمود. وی سپس افزود: تمدن نوین اسلامی نقطه مقابل تمدن غربی است. تمدن غربی مبتنی بر مدرنیته است که عنصر اصلی آن نیز سکولاریسم است. با توجه به اینکه هدف نهایی در تمدن غرب تمتع است با این نگاه، سکولاریسم را باید جدایی دنیا از آخرت است تعریف کرد و نه تنها جدایی دین از سیاست.

96-12-09 tamadone novine eslami 03.jpg

رئیس دانشگاه شاهد در فراز دیگری از صحبت خود به توصیف نوین بودن تمدن پرداخت و گفت: از نوین بودن تمدن اسلامی سه برداشت می‌توان داشت. اول این این تمدن باید با اقتضائات زمان تطبیق داشته باشد و داشتن نگاه اجتهادی منجر به ماهیت نوین آن می شود.  همچنین تمدن نوین اسلامی در برابر دیدگاهی می‌ایستد که این‌گونه وانمود می­ که تمدن غربی پایان تاریخ است و تمدنی بعد از آن نخواهد آمد.

ایشان در ادامه با اشاره به بخشهایی از بیانات رهبری معظم انقلاب در خصوص پرهیز از تقلید گفت: از بیانات مقام معظم رهبری عدم تقلید و التقاط نیز برداشت می شود. ایشان معتقدند تمدن نوین اسلامی، تقلید از آن‌چه که امروز وجود دارد و یا در گذشته وجود داشته‌، نیست. لذا این تمدن نو است

ریاست دانشگاه شاهد با بیان این مطلب که در حوزه تمدن سازی یکی از حوزه های مهم، اخلاق اسلامی است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از این حوزه تحت عنوان سلوک عملی نام برده­اند  و از جمله حوزه هایی است که کمتر به آن پرداخته شده و انتظار است به عنوان یک محور تحقیقی مورد توجه قرار گیرد.

بخش دیگری از صحبت های دکتر ثقفی به دولت اسلامی به عنوان یکی از مراحل تحقق تمدن نوین اسلامی اختصاص داشت. ایشان اظهار داشت: ما اکنون در مرحله دولت سازی اسلامی هستیم و بعد از گذشت سال‌ها هنوز نتوانسته ایم دولت اسلامی را محقق کنیم. نظام اسلامی ما در سال ۵۸ با رأی به جمهوری اسلامی محقق شد. بدین ترتیب که هندسه عمومی جامعه اسلامی شد. نظام اسلامی جایگزین نظام شاهنشاهی شد. اما از آن زمان تاکنون در مرحله دولت اسلامی مانده­ایم.

ایشان دولت اسلامی را حاکمیت اعتقادات اسلامی بر کارگزاران و اسلامی شدن رفتار آنان و ایجاد نظامات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی تعریف نمود و افزود: دلایل عدم تحقق این مرحله ریشه در وجود موانع داخلی و خارجی دارد. مانع خارجی استکبار جهانی و مانع داخلی خواص ضعیف الایمان هستند. عامل اصلی را نه در اقدامات استکبار که در ضعف ساخت درونی حاکمیت باید جستجو کرد و به همین علت مقام معظم رهبری بر استحکام ساخت درونی انقلاب تأکید دارند.

رئیس دانشگاه شاهد اظهار کرد: به نظر می رسد به دلیل تاخیر زیاد در تحقق این مرحله نیاز به تغییر در ساز و کار موجود احساس شد و برای غلبه بر موانع این مرحله آتش به اختیار از سوی مقام معظم رهبری مطرح شدآتش به اختیار به معنای امید بستن به نسلی جدید است که بتواند ازموانع داخلی عبور کند و بعد از آن ایشان ۹ شاخص را برای نسل محقق کننده تمدن نوین اسلامی به این ترتیب برشمردند:  شجاعت، سواد، تدین، ابتکار، پیشگامی، خودباوری، غیرت، داشتن انگیزه برای حرکت و  نهایتا داشتن توان جسمی و فکری.


96-12-09 tamadone novine eslami 04.jpg

دکتر ثقفی در پایان تحقق تمدن نوین اسلامی را مأموریت مهم نسل جوان تلقی نمود و گفت: محققان و اندیشمندان باید تحقق تمدن نوین اسلامی را به‌عنوان ماموریت جدی خود در تحقیقات بدانند.  امیدواریم و از خداوند بزرگ خالصانه می خواهیم نسل حاضر و جوانان عزیز را متصف به این ویژگیها بفرماید و آنان به رسالت بزرگی که به عهده دارند واقف و متعهد باشند.

دکتر ​فرزاد جهان‌بین، دبیر علمی و رئیس دبیرخانه دائمی همایش ملی تمدن نوین اسلامی در ادامه ی مراسم افتتاحیه سومین دوره این همایش گفت: تمدن نوین اسلامی هدف غایی انقلاب اسلامی است. این موضوع به عنوان دال مرکزی به سایر موضوعات در گفتمان امام خمینی و مقام معظم رهبری سامان می دهد و حذف آن از مرکزیت این گفتمان، موجب سردرگمی و بی نظمی مفاهیم دیگر نظیر اقتصاد مقاومتی، پیشرفت، تولید علم، علوم انسانی اسلامی و … خواهد شد.

وی بیان کرد: از مهمترین عوامل موثر بر نشاط و پویایی و یا رکود تمدنی می توان به مساله آزاداندیشی اشاره کرد. با تأمل بر آیات قرآن و روایات می توان چند اصول را در تحقق فضای آزاداندیشی معطر کرد: اول زمینه سازی بای طرح دیدگاه های مختلف. خداوند در آیه «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» بشارت را مخصوص بندگانی دانسته که به آرای مختلف به صورت عمیق گوش می دهند و از میان آنها بهترین را انتخاب می کنند. این آیه علاوه بر بعد فردی می تواند از منظر راهبردی نیز مورد توجه قرار گیرد تا جلساتی برگزار شود و مخاطبان در یک فضای متین و دوری از احساسات بتوانند آرا را بشنوند و بهترین را برگزینند.

دبیر علمی همایش تمدن نوین اسلامی افزود: دوم: عدم محدودیت در طرح پژوهش. خداوند در قرآن از شکل گیری فضای آزاد اندیشانه در طرح پرسش ها و ارائه نظرات دفاع می کند. خداوند اندیشیدن و اقدام برای آوردن دلیل علیه کتاب خود را نهی نمی کند و حتی با کاهش دادن محدوده تحدی از آوردن ۱۰ سوره به آوردن یک سوره فضا را برای رقیب آزادتر می کند. در این مسیر قرآن کریم موانع اندیشیدن و طرح پرسش های نو را نیز ذکر می کند تا آنها را رفع کند و به نوعی ذهن خود را از خودکارشدگی برهاند.

دکتر جهانبین ادامه داد: سوم: تاکید بر برهان پذیری و دینداری مدللانه. قرآن کریم همواره بر پرهیز از تبعیت از ظن و گمان و خواهش ها و تمایلات نفسانی تاکید داشته و همگان را به اقامه برهان و دینداری مدللانه سوق می دهد.

رئیس دبیرخانه دائمی همایش تمدن نوین اسلامی گفت: نگاهی به سابقه تمدن اسلامی به وضوح نشان می دهد که نسبت مستقیمی میان احتزاز تمدنی و یا رکود تمدنی با مساله آزاداندیشی وجود داشته است. مراکز آموزشی نظامیه و الازهر که الگویی برای مراکز آموزش عالی جهان قرار گرفتند و از حیث نظام آموزشی بسیار برجسته بودند اما به دلیل بی توجهی به مقوله آزاد فکری و برخورد حذفی با جریانات فکری نتایج منفی جدی را به بار آوردند.

وی تصریح کرد: امروزما از افق تمدنی با چالش های پارادایمی مانند چالش توسعه وعدالت، چالش رشد اقتصادی و سازندگی و اخلاقی و زن و اشتغال و …. مواجهیم که جز با آزاد اندیشی  با پرهیز از تحجر و جمود امکان پذیر نیست. از مهم ترین موانع آزاد اندیشی در مجامع دانشگاهی استبداد علمی جریان غربزده است که هر نوع نوآوری و سخن جدید را یا با تمسخر و یا با انگ غیر علمی و تصورات غلط کنار می زند.

96-12-09 tamadone novine eslami 10.jpg

دکتر جهان بین اضافه کرد: با توجه به تجربه تاریخی و تحلیل منطقی، دیدگاه سدید جای خود را باز خواهد کرد و از مبانی به نظام های نظری عملی و بعد به سطح ساختارسازی می رسد. این تولید و بسط و عینیت یافتگی به جهت قوت خود تکثیر پیدا می کند و تمدن نوین اسلامی محقق خواهد شد. به تعبیر مقام معظم رهبری تمدن نوین اسلامی به معنای کشورگشایی نیست بلکه به معنای الهام گرفتن ملتها از روح اسلام است.

رئیس دبیرخانه دائمی همایش اظهار کرد: سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی در قالب هفته علمی تمدن نوین اسلامی و با همکاری جمع کثیری از مراکز علمی برگزار شد. در همایش امسال ۹ کمیسیون فعال بودند که ریاست هر کمیسیون برعهده یکی از اساتید دانشگاهی است.

وی با اشاره به تفاوتهای همایش سوم با همایش دوم گفت: در همایش سوم نظام مسائل در هر کمیسیون طراحی و منتشر گردید  و نسبت به گذشته ابعاد موضوع بازتر شد. همچنین میزان استقبال اعضای هیات علمی دانشگاه ها نسبت به همایش دوم افزایش یافته بود. در فاصله همایش دوم و سوم فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی موفق به اخذ مجوز شد و از چند هفته پیش به صورت رسمی فراخوان پذیرش مقاله این فصلنامه آغاز شده است.

دکتر جهان بین ادامه داد: مجموعه همایش دوم در سه جلد و به صورت الکترونیکی منتشر شد در حالی که به مدد بودجه های هنگفت صدها کتاب با رویکرد غربی منتشر شده و می شود و در حد انگشت شمار اثر علمی برای تبیین مهم ترین هدف غایی انقلاب اسلامی یعنی تمدن نوین اسلامی وجود ندارد.

وی در پایان با اشاره به ارسال چکیده مقالات به همایش گفت: در پایان مهلت ارسال ۲۳۶ چکیده به دبیرخانه رسید که از آن میان ۲۲۱ چکیده مورد تایید قرار گرفت. ۱۹۴ مقاله کامل هم به دبیرخانه رسید که ۵۷ مقاله برای ارائه مورد تایید قرار گرفت. همچنین در این دوره با توجه به سیاست ها پذیرش مقاله به صورت پوستر نداشتیم.

96-12-09 tamadone novine eslami 08.jpg

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی گفت: امروز ما در دوران جاهلیت مدرن به سر می‌بریم که امیدواریم با امید به نسل جوان بتوانیم این جاهلیت مدرن را بزداییم و بعد به وسیله علم مسیر را برای تحقق تمدن عدالت گستر امام مهدی(ع) هموار سازیم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر سقای بی‌ریا، رئیس شورای علمی هفته علمی تمدن نوین اسلامی به سخنرانی پرداخت و درباره نحوه رسیدن به هدف‌های بزرگ گفت: رسیدن به اهداف بزرگ همت‌های عالی، پیگیر و تداوم می‌طلبد. وجود مقدس امیرالمومنین(ع) که بعد از پیامبر اسلام(ص) مقتدای همه ما است درباره مردم زمان خودش می‌فرماید: «کمی شماها سست شده‌اید. من یادم هست که اول اسلام ما شب و روز نداشتیم و حتی اگر لازم بود با نزدیکان و اقوام خودمان مقابله می‌کردیم تا این‌که درخت اسلام بارور شد و اگر آن‌چه که شما رفتار می‌کنید ما بودیم، هیچ شاخه‌ای از درخت اسلام سبز نمی‌شد».

وی ادامه داد: الحمدالله ملت ایران به رهبری امام(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افتخار می‌کنند و این ملت طی بیش از ۵ یا ۶ دهه ثابت کردند که اهل تلاش و جهاد هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سقای بی‌ریا نسل‌های جوان را امید غلبه بر مشکلات داخلی دانست و در این زمینه تصریح کرد: موانع داخلی بسیاری در کشور وجود دارد که با امید و پرشور می‌توانند ریشه این مشکلات را بخشکانند. همچنین در این خصوص ابتدای هر حرکتی با علم آغاز می‌شود و امروز ما در دوران جاهلیت مدرن به سر می‌بریم و امیدواریم که بتوانیم این جاهلیت مدرن را بزداییم و بعد مسیر را برای تحقق تمدن نوین اسلامی و در نهایت برپایی تمدن عدالت گستر امام مهدی(ع) هموار سازیم.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این موضوع که هفته تمدن نوین اسلامی را باید نمونه جدیدی از تلاش‌ها به حساب بیاوریم، ادامه داد: برگزاری همایش‌ها معمولاً هزینه‌های زیادی دارد مخصوصاً اگر بیش از یک روز باشد. اما اگر ما هدف را بیشتر بر روی تضارب آرا بگذاریم، می‌توانیم زودتر به هدف برسیم و نیازی به چنین همایش‌های طولانی نیست بلکه می‌توانیم با رعایت این قواعد همایش‌های یک روزه و یا نصف روز را برگزار کنیم.

96-12-09 tamadone novine eslami 12.jpg

رئیس شورای علمی هفته علمی تمدن اسلامی گفت: شاهد برگزاری سومین دوره این همایش هستیم که نگاهی به دستاوردهای آن می‌تواند ثابت کند که این یک الگوی جدیدی از کارکرد علمی باشد که با گسترش دادن کار، می‌تواند افراد بیشتری را شراکت دهد و دستاوردهای بیشتری را با کمترین مخارج داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سقای بی‌ریا در ادامه افزود: برگزاری همایش‌ها بسیار پرخرج است، اما هزینه‌هایی که برای این همایش صرف شده بسیار کم بوده که با مشارکت مراکز و هدایت شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری این ساماندهی انجام گرفت و شاهد این هستیم که امروز تنور این همایش گرم شده است.

وی درباره مقالات دریافتی تصریح کرد: در اولین هفته علمی ۴۲ مقاله در قالب چند جلد کتاب رونمایی شدند و در دومین هفته ۵۳ مقاله برگزیده شدند که اولین قدم‌ها به سوی تلاش‌های علمی در ظرفیت‌سازی برای تمدن نوین اسلامی را هموار کردند.

حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا در ادامه به سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی به مدت یک هفته و در قالب همایش‌های نیم‌روزه برگزار شد و قبل از آن چندین پیش نشست هم داشتیم. همچنین در طول سال هم فعالیت‌های علمی ادامه داشت.

وی در پایان گفت: امید داریم هفته علمی را از قالب ملی به میان کشورهای اسلامی ببریم و در عمل جوانان که مسئولان و مجریان امور در سال‌های آینده هستند، این حرکت پرشور را آغاز کنند و مردم دنیا هم این الگو را ببینند زیرا مجموع این فعالیت‌ها برای ظهور ولی عصر(عج) و برپایی حکومت عدل خواهد بود.

96-12-09 tamadone novine eslami 06.jpg

در ادامه ی این مراسم به ترتیب آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی امیدی دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، دکتر محمد رحیم عیوضی استاد دانشگاه شاهد و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید بهشتی استاد دانشگاه علامه طباطبایی مقالات خود را ارائه نمودند.


96-12-09 tamadone novine eslami 14.jpg
96-12-09 tamadone novine eslami 19.jpg

96-12-09 tamadone novine eslami 21.jpg

گفتنی است مقالات برگزیده این همایش توسط محققان و پژوهشگران در قالب کمیسیون های تخصصی روز پنج شنبه ۱۰ اسفند ماه از ساعت ۸ لغایت ۱۵ در مجتمع ایثار دانشگاه ارائه شد و اختتامیه همایش نیز از ساعت ۱۵ در مرکز همایش های امام خمینی (ره) برگزار شد.

درباره نویسنده

وبگاه فراروي شما، آینه‌ایست براي انعكاس ديدگاه‌ها، دغدغه‌ها و تحليل‌هاي اینجانب. امید که بتواند فرصت مغتنمی را براي طرح مساله، تضارب آراء و بهره برداري از مباحث عالمانه و كارشناسانه فراهم آورد.